RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.taipalsaari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.taipalsaari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 18.12.2023/Pykälä 230
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
20231213_Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025-2032, luonnos 17.11.2023 | |
20231213_Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025-2032, lausunto |
Lausuntopyyntö Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025-2032
Kh 18.12.2023 § 230
186/00.04.02/2023
Valmistelija Kari Kuuramaa, kunnanjohtaja
p. 040 141 7758
Samuli Kakko. tekninen johtaja
p. 040 7749252
Väylävirasto pyytää lausuntoja luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025-2032.
Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmä-suunnitelman, Liikenne 12 -suunnitelman, toimeenpanoa.
Investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenne-infrahankkeet, jonka talouskehyksen määrittelee Liikenne 12-suunnitelma. Vuosia 2025-2032 koskeva investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Väyläverkon investointiohjelma sisältää kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekoko-naisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita.
Väylävirasto pyytää avoimella lausuntopyynnöllä vuosittain päivitettävästä investointiohjelmasta lausuntoja, joiden kautta tulee esille sidosryhmien tietoa ja näkökulmia investointiohjelmaan liittyen.
Lpr-Imatra -kaupunkiseudun työvaliokunta käsitteli kokouksessaan 12.12.2023 Etelä-Karjan liiton yhteistyössä itäisen Suomen maakuntien kanssa laatimaa lausuntoluonnosta, joka on käsitelty myös maakuntahallituksessa. Työvaliokunta hyväksyi lausunnon yhteiseksi lausunnoksi.
Lausunnossa pidetään tärkeänä, että investointiohjelmassa olevat Karjalan ja Savon ratojen hankkeet toteutetaan hankkeeiden sisältöjen ja kustannusarvioiden mukaisesti. Lisäksi pidetään tärkeänä, että kehitetään myös poikittaisia raide- ja tieyhteyksiä. Lausunnossa on nostettu esille myös yksittäisiä, Etelä-Karjalalle tärkeitä tieliikennehankkeita, joita ovat:
- Vt6 Imatra-Joensuu välin kehittäminen, kehittämiselvityksessäesitettävien toimenpiteiden välitön aloittaminen
- Vt13 Mikkeli-Lappeenranta liikenneturvallisuuden parantaminen
- Vt26 parantaminen välillä Taavetti-Hamina
- Vt26 ja mt387 kehittäminen toiminallisena tieparina välillä Hamina-Lappeenranta.
Lausunto on tämän pykälän liitteenä.
Esittelijä Kunnanjohtaja Kari Kuuramaa
Päätösehdotus Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä olevan Lappeenranta-Imatra -kaupunkiseudun työvaliokunnan käsittelemän lausunnon ja esittää sen edelleen osana omaa lausuntoaan.
Sen lisäksi kunnanhallitus päättää lausua asiasta seuraavaa:
Vaikuttavuusarvioinnissa ei ole riittävästi huomioitu perusväylänpidon merkitystä ja yksittäiset kehittämishankkeet saavat liian suuren painoarvon, eivätkä kehittämis- tai parantamistoimenpiteet ole alueellisesti riittävän kattavia. Huolestuttavaa on pitkällä aikajänteellä perusväylänpidon rahoituksen ja väyläverkon kehittämisrahoituksen riittävyys huomioiden jo syntyneen korjausvelan ja kehittämistarpeet.
Lisäksi väyläverkon investointiohjelmassa on pystyttävä huomioimaan toimintaympäristössä tapahtuvat ja tapahtuneet muutokset. Huoltovarmuuden kannalta rautatie- ja tieliikennekuljetuksiin (henkilö- ja tavaraliikenne) on kiinnitettävä huomiota, ja sen painopistettä saatava kasvatettua entisestään.
Päätös Esitys hyväksyttiin päätökseksi asiassa.
Tämän lisäksi kunnanhallitus päätti yksimielisesti lausua asiassa seuraavaa:
Koska Itä-Suomen tavoitettavuus on viimeisen kahden vuoden aikana merkittävästi heikentynyt ulkopoliittisten syiden takia, on Itä-Suomen elinvoima muun muassa turismin vähenemisen seurauksena voimakkaasti heikentynyt. Tätä taustaa vasten myös lentoliikenteen toimintaedellytyksistä on pidettävä kiinni, ettei Itä-Suomi putoaisi kokonaan eurooppalaisesta liikenneverkosta.
Taipalsaaren kunta painottaa kevyen liikenteen väylien rakentamista Jauhialantien rinnalla, Vehkataipaleen tien varteen, sekä Taipalsaari-Savitaipale välille ja Kyläniemen lossin korvaamista sillalla sekä Suur-Saimaantien kunnostusta.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |