RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.taipalsaari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 25.09.2025/Pykälä 92
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Kuntalaisaloite_Suljettu moposuora Taipalsaaren vpk paikkeille
Tekla 25.09.2025 § 92
189/10.03.01.01.00/2025
Valmistelija Samuli Kakko, tekninen johtaja
p. 040 774 9252
samuli.kakko@taipalsaari.fi
Taipalsaaren kuntaan on tullut kuntalaisaloite moposuoran rakentamiselle. Kuntalaisaloitteessa esitetään, että Vpk edustalla oleva suora ”suljetuksi”, jotta nuoret voi temppuilla rauhassa ilman lain rikkomista tai tieliikenteen vaarantamista.
Taipalsaaren kunnan vastine esitettyyn moposuoraan:
Moposuoralla tarkoitetaan aluetta, jonka kaupunki, kunta tai muu toimija on määritellyt vapaata ajamista varten. Moposuoralla ajetaan yleensä mopoilla, mutta muita käytettäviä kulkuneuvoja ovat esimerkiksi kevyt moottori pyörät. Moposuoria on toteutettu muutamissa kunnissa, ja niistä on tehty aloitteita useissa kunnissa. Ajatuksena on tarjota nuorille selkeä paikka vapaalle mopoilulle, ja samalla vähentää mopoilusta mahdollisesti aiheutuvaa häiriötä esimerkiksi asutuksen läheltä. Moposuoriin liittyvät haasteet voidaan karkeasti jakaa vastuu- ja laillisuuskysymyksiin sekä vapaan ajoharjoittelun liikenneturvallisuusvaikutuksiin.
Vastuu ja laillisuuskysymykset:
Jos kunta järjestää palveluna moposuoran, on kunnan vastuulla varmistua palvelun turvallisuudesta. On tärkeää miettiä, voiko palvelua tarjota aidosti turvallisesti ilman valvontaa.
Kunnan tulee tehdä järjestämästään palvelusta riskienarviointi ja vaarojen
tunnistaminen (turvallisuusasiakirja).
Mopoharjoitteluratapalvelun järjestämisessä tulee huomioida mm. Kuluttajaturvallisuuslaista (920/2011) tulevat vaatimukset. Alla tiivistettynä lainsäädännön vaatimuksia:
Kuluttajaturvallisuuslain mukaan palvelusta ei saa aiheutua vaaraa sen käyttäjille tai sivullisille.
Palveluntarjoajan eli kunnan on olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistuttava siitä, ettei palvelusta aiheudu vaaraa.
Palveluntarjoajan on annettava käyttäjille riittävät tiedot sen arvioimiseksi, voivatko he osallistua turvallisesti palveluun.
Mopoharjoitteluradat katsotaan lähtökohtaisesti sellaisiksi palveluiksi, jolle on laadittava turvallisuusasiakirja. Asiakirja tulee olla laadittuna ennen palvelun tarjoamisen aloittamista. Turvallisuusasiakirja on palvelun-tarjoajan kirjallinen kuvaus siitä, miten palvelun turvallisuus on järjestetty. Turvallisuusasiakirjassa kuvataan palveluun liittyvät vaarat ja toimenpiteet riskien hallitsemiseksi ja hätätilanteisiin varautumiseksi.
Järjestäjän tulee varmistaa, ettei palvelua käytetä vastoin sääntöjä
Järjestäjän tulee varautua onnettomuuksiin laatimalla toimintaohjeet onnettomuustilanteisiin.
Kunnan tulee varmistua muun muassa siitä, että palveluympäristö on turvallinen ja soveltuu käyttötarkoitukseensa. Huomioitavia asioita ovat esimerkiksi ajosuunnat, ulkopuoliset eivät pääse alueelle käytön aikana,
palveluun osallistumisen ikärajat ja riittävä varmistuminen ikärajojen noudattamisesta, palveluun soveltuvien ajoneuvojen määritteleminen ja
riittävä varmistuminen siitä, että moposuoralla käytetään ainoastaan sinne soveltuvia ajoneuvoja, käyttäjien ja sivullisten riittävä ohjeistaminen noudatettavista säännöistä ja palvelun turvallisuudesta.
Moposuorat voivat vaikuttaa liikenneturvallisuuteen negatiivisesti, sillä moposuorien toiminta ei ole omaehtoiseen käsittelyharjoitteluun rinnastettavaa toimintaa. Moposuorilla ajaessa kuskit eivät varsinaisesti harjoittele turvallista ajotapaa, vaan keskiössä on yleensä erilaiset ajoneuvolla tehtävät temput.
On syytä miettiä, onko riskinä se, että moposuoralla tehtäviä temppuja halutaan testata ja esitellä myös liikenteessä.
Moposuorilla harjoittelussa ei ole kyse varsinaisesta ajoharjoittelusta, vaan ajoneuvoilla temppuilusta.
Ohjaamattoman ajoharjoittelun turvallisuusvaikutuksiin liittyy tutkimuksen valossa paljon ongelmia.
Moposuorien käytännön toteutukseen liittyy huomattavia ongelmia niin tieliikennelain, maastoliikennelain, liikennevakuutuslain kuin viranomais-ohjeidenkin osalta.
.
Kaavallisesti Rauhamäentie on katualuetta ja kunnan hoidettavaa katuverkkoa. Rauhamentien varrella on lisäksi yritystoimintaa koko katuverkon alueella.
Käytännössä kunnan pitäisi tehdä kadunpitopäätös, ettei Rauhamäentie olisi osa katuverkkoa. Asemakaava pitäisi päivittää tämän mukaiseksi. Asemakaavan päivitystyö itsessään vie valitusasteineen useamman vuoden käsittelyajan.
Todennäköisesti alue tulisi aidata, jolloin yrityksille liikennöinti estyisi.
Lisäksi kunnan tulisi varautua taloudellisiin vaikutuksiin, jotta tälläinen alue saataisiin käyttöön. Aluetta valvomaan tulisi palkata henkilöstöä ym.
Moposuorien sijaan tuli tukea ohjattua nuorisotoimintaa, jossa liikenneturvallisuus ja sen edistäminen huomioidaan erikseen.
Esittelijä Kunnanrakennusmestari Lauri Kykkänen
Päätösehdotus Taipalsaaren kunnan tekninen lautakunta päättää, että se ei perusta kunnan alueelle moposuoratoimintaa, vaan tekninen lautakunta tukee ohjattua nuorisotoimintaa, jossa liikenneturvallisuus ja sen edistäminen huomioidaan erikseen.
Päätös Taipalsaaren kunnan tekninen lautakunta päättI, että se ei perusta kunnan alueelle moposuoratoimintaa.
Tekninen lautakunta tunnistaa tarpeen moposuoralle ja kannustaa aloitteen tekijöitä etsimään sopivaa paikkaa yhteistyössä kunnan teknisen toimen ja nuorisotoimen kanssa.
| Edellinen asia | Seuraava asia |