RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.taipalsaari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.taipalsaari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 16.04.2025/Pykälä 29
| Edellinen asia | Seuraava asia | |
Oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa
Sivla 16.04.2025 § 29
76/12.00.01/2024
Valmistelija Kirsi Leinonen, sivistysjohtaja
kirsi.leinonen@taipalsaari.fi
p. 040 640 3862
Opetus- ja kulttuuriministeriön valmistelema perusopetuslain muutos uudistaa oppimisen tuen esi- ja perusopetuksessa 1.8.2025 alkaen. Uudistuksen tavoitteena on kaikki esi- ja perusopetuksen oppilaat voivat osallistua opetukseen ja suorittaa perusopetuksen koko oppimäärän. Jokaiselle oppilaalle pyritään varmistamaan yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin.
Opetussuunnitelman perusteissa määrätään, miten uudistunut lainsäädäntö toteutetaan esiopetuksen ja koulun arjessa. Tuen uudistuksessa vahvistetaan oppimisen edellytyksiä tukevan toimintakulttuurin merkitystä. Sen lähtökohtana on inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen ja ryhmäkohtaisesti toteutettavat järjestelyt sekä näiden johtaminen.
Uudistuksella vahvistetaan lapsen ja oppilaan oikeutta saada ryhmässä toteutettavia tukimuotoja, kuten opettajan antamaa yleistä tukiopetusta, opettajan antamaa opetuskielen tukiopetusta tai erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä. Jos edellä mainitut tukitoimet eivät ole riittävät, lapset ja oppilaat voivat saada myös oppilaskohtaisia tukitoimia, kuten erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetusta pienryhmässä tai erityisluokassa sekä tulkitsemis- ja avustajapalveluita ja apuvälineitä.
Kunnan tulee päivittää esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmat sekä hallintosääntö vastaamaan lakimuutosta.
Esittelijä Sivistysjohtaja Leinonen Kirsi
Päätösehdotus Sivistyslautakunta merkitsee asian tietoonsa saatetuksi.
Päätös Sivistyslautakunta merkitsi asian tietoonsa saatetuksi.
| Edellinen asia | Seuraava asia | |