RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.taipalsaari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.taipalsaari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 20.03.2025/Pykälä 32
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
![]() |
831-2024-106_KASELY_lausunto_poikkari_puidenhakkuu_Värrätsääri_Taipalsaari |
![]() |
831-2024-106_Värrätsaari kartat |
Poikkeamispäätös 2024-106 § 5, kiinteistöllä 831-444-3-13, 831-444-3-20, 831-444-3-22, 831-444-3-60
Tekla 20.03.2025 § 32
64/10.03.00.02/2025
Valmistelija Mikko Litmanen, rakennustarkastaja
puh. 040 167 6610
mikko.litmanen@taipalsaari.fi
Haetaan poikkeamispäätöstä (MRL 171 §) metsän hakkulle koskien kiinteistöjä 831-444-3-13, 831-444-3-20, 831-444-3-
22, 831-444-3-60, Värrätsaari, Taipalsaari
Hakijan perustelut:
Värrätsaaressa hakkuita,
Toimenpiteiden kartat ja hakkuutavat liitteenä.
TUTKINTA:
Kaavallinen tilanne:
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunnossa selviää kaava kokonaisuudessaan.
Poikkeukset:
Alueella on voimassa Suur-Saimaan osayleiskaava kaavamerkinnät VR,
RA ja ah. ah suojelumääräykset: rakennuslain 135 §:n nojalla määrätään,
että alueella ovat hakkuut sekä ympäristöä ja maankamaraa muuttavat
toimenpiteet kuten kaivaminen, louhiminen ja täyttäminen kiellettyä,
lukuunottamatta rakennusluvan yhteydessä sallittuja toimia.
Asian selvittäminen:
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunnossa selviää kaava tilanne ja muut poikkeamispäätökseen vaikuttavat seikat hakkuita koskien.
Kuuleminen:
Kunta on kuullut saaren muut kiinteistön omistajat (MRL173 §, MRA 86 §).
Huomautuksia ei ole jätetty.
Lausunnot:
Viranomaislausunto:
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto;
"Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto koskien poikkeamislupahakemusta koskien kiinteistöjä 831-444-3-13, 831-444-3-20, 831-444-3-22, 831-444-3-60, metsän hakkuu, Värrätsaari, Taipalsaari
Hakemuksen mukaan hakkuut olisi tarkoitus tehdä Taipalsaaren kunnassa
Värrätsaaressa maisemallisesti herkällä alueella. Merkityn hakkuiden
alueella on voimassa Suur-Saimaan osayleiskaava kaavamerkinnät VR,
RA ja ah. ah suojelumääräykset: rakennuslain 135 §:n nojalla määrätään,
että alueella ovat hakkuut sekä ympäristöä ja maankamaraa muuttavat
toimenpiteet kuten kaivaminen, louhiminen ja täyttäminen kiellettyä,
lukuunottamatta rakennusluvan yhteydessä sallittuja toimia.
Kaavallinen tilanne
Maakuntakaava
Hakemuksen mukaisella alueella Värrätsaaressa on voimassa
ympäristöministeriön 21.12.2011 vahvistama Etelä-Karjalan
maakuntakaava, 19.10.2015 vahvistettu Etelä-Karjalan 1.
vaihemaakuntakaava sekä 6.9.2023 voimaan tullut Etelä-Karjalan 2.
vaihemaakuntakaava.
Voimassa olevissa maakuntakaavoissa hakkuualueille on osoitettu
seuraavia merkintöjä: rantojensuojeluohjelman alue (rso) ja Suur-Saimaan
kehittämisen kohdealue sekä näyttäisi sille, että hakkuualueen raja jää
osin Suur-Saimaan arvokkaan luontokokonaisuuden (luo) alueen rajan
päälle.
Yleiskaava
Suunnittelualueella on voimassa Suur-Saimaan osayleiskaava
(oikeusvaikutteinen, päätöksen päiväys 5.4.1994). Voimassa olevassa
yleiskaavassa hakkuualueille on osoitettu seuraavia merkintöjä:
Retkeily- ja ulkoilualue (VR).
Tämän kaavamerkinnän mukaan:
Rakentamis- ja maankäyttömääräykset:
Rakennuslain 31 § 1 momentin nojalla alueella kielletään muu kuin retkeilyä ja muuta yleistä virkistyskäyttöä palveleva rakentaminen.
Alueella on voimassa rakennuslain 124 a §:n mukainen toimenpidekielto.
Lisäksi hakkuualue näyttäisivät kaavakartalla sijoittuvan loma-asuntojen
alueelle (RA).
Tämän mukaan:
Alue varataan omaranteisten loma-asuntojen rakentamiseen.
Yhden rakennuspaikan rakennusten yhteenlaskettu kerrosala
saa olla enintään 150 m2.
Rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 5000 m2
Hakkuut myös näyttävät jäävän arvokkaan harjualueen (ah) sekä
arvokkaan maisema-alue (am) rajauksen sisäpuolelle.
Arvokas maisema-alue (am) on kaavamerkinnöissä annettu seuraava suojelumääräys:
Rakennuslain 135 §:n nojalla määrätään, että alueella ovat
hakkuut sekä ympäristöä ja maankamaraa muuttavat toimenpiteet kuten kaivaminen, louhiminen ja täyttäminen kiellettyjä, lukuunottamatta rakennusluvan yhteydessä sallittuja toimia.
Asemakaava
Suunnittelualueella ei ole asemakaavaa.
Harjut
Suunnitellut hakkuut sijoittuvat Hankaluoto-Värrätsaaren paikallisesti
arvokkaalle harjualueelle (arvoluokka 4).
Kysymys on liitekarttojen mukaan harvennushakkuista sekä ylispuiden poistosta.
Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen linjauksen mukaisesti arvoluokkien 1 ja
2 harjualueilla sekä harjujensuojeluohjelma-alueilla avohakkuita
suositellaan vältettävän maisemallisten tekijöiden vuoksi.
Avohakkuu voi tulla kyseeseen kuitenkin silloin, kun näkymät vesistöön tai tiealueelle eivät ole merkittäviä eikä vaikutus kaukomaisemaan olisi näin ollen häiritsevä.
Arvoluokkien 3 ja 4 harjualueilla ei yleensä katsota olevan samanlaista
arvoa, joten näillä harjualueilla myös avohakkuita voidaan yleensä
toteuttaa ainakin pienimuotoisesti.
Tämän poikkeamislupahakemuksen hakkuut voidaan ELY-keskuksen
näkemyksen mukaan arvokkaan harjualueen osalta toteuttaa suunnitelman
mukaisesti, koska kyseessä ei ole korkeamman arvoluokan harjualue,
saati avohakkuu.
Luonnonsuojelu
Taipalsaaren kunta on pyytänyt lausuntoa poikkeamishakemuksesta
kiinteistöille 831-444-3-13, 831-444-3-20, 831-444-3-22, 831-444-3-60,
joka koskee ylispuiden poistoa, ensiharvennusta ja harvennusta käsittäviä
hakkuita Värrätsaaressa. Alueella on voimassa Suur-Saimaan
osayleiskaava, jossa alueella on kaavamerkinnät VR, RA, am ja ah.
Arvokkaalla maisema-alueella am on voimassa suojelumääräys, jonka
mukaan rakennuslain 135 §:n nojalla määrätään, että alueella ovat
hakkuut sekä ympäristöä ja maankamaraa muuttavat toimenpiteet kuten
kaivaminen, louhiminen ja täyttäminen kiellettyjä, lukuunottamatta rakennusluvan yhteydessä sallittuja toimia.
Värrätsaari sijaitsee valtakunnallisen rantojensuojeluohjelman alueella.
Ohjelman tavoitteena on rantojen säilyttäminen luonnonmukaisina ja
rakentamattomina. Hakkuissa tulee jättää rantaan käsittelemätön
suojavyöhyke. Osayleiskaavan am -alue sijaitsee Värrätsaaren
korkeimmalla kohdalla ja tälle alueelle on suunniteltu ensiharvennus- ja
harvennushakkuita. ELY-keskuksen näkemyksen mukaan ne eivät
vaaranna alueen maisemallisia arvoja, joten poikkeuslupa voidaan
myöntää. Värrätsaari on myös paikallisesti arvokasta harjualuetta.
Suunnitellut hakkuut eivät ELY-keskuksen näkemyksen mukaan vaaranna
harjualueen luonnonarvoja.
Värrätsaaren ympäristö on Euroopan unionin tiukkaa suojelua edellyttäviin
eliölajeihin kuuluvan ja luonnonsuojelulain 69 §:n nojalla rauhoitetun
saimaannorpan elinaluetta. Lajin lisääntymis- tai levähdyspaikkojen
hävittäminen ja heikentäminen on luonnonsuojelulain 78 §:n nojalla
kiellettyä. Saimaannorpan pesäpaikkoja sekä karvanvaihdon aikaisia
makuupaikkoja sijaitsee lähellä suunniteltuja hakkuualueita. Mahdollisia
hakkuita ei tule suorittaa lajin pesimäaikana ja karvanvaihtoaikana eli
15.12. - 30.6. välisenä aikana, jotta hakkuilla ei luonnonsuojelulain 70 §:n
kiellon vastaisesti häiritä saimaannorppia niiden elämänkierron kannalta
tärkeinä aikoina ja tärkeillä paikoilla.
Oikeudelliset ohjeet
Kumotun rakennuslain (370/1958) 124 a §:n mukaan asema-, rakennus- tai rantakaava-alueella ei saa suorittaa kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- tai
täyttämistyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa
toimenpidettä ilman kunnanhallituksen lupaa (toimenpidekielto). Sama
toimenpidekielto on voimassa, jos yleiskaavassa erityisellä määräyksellä
niin määrätään. Lupa ei ole tarpeen, jos maa-aineksia otetaan
tavanomaista kotitarvekäyttöä varten tai jos muu toimenpide on vähäinen.
Lupa on myönnettävä, jollei toimenpide vaikuta alueen käyttämistä
kaavassa varattuun tarkoitukseen eikä turmele kaupunki- tai
maisemakuvaa.
Toimenpidekielto on voimassa myös alueella, joka on rakennuskiellossa
asema- tai rakennuskaavan laatimista tai muuttamista varten.
Jos yleiskaavan laatiminen tai muuttaminen on vireillä, ympäristöministeriö
tai lääninhallitus, sen mukaan kumman vahvistettavaksi kunnanvaltuuston
kaavan hyväksymistä koskeva päätös olisi 29 §:n 3 momentin mukaan
alistettava, voi määrätä alueelle toimenpidekiellon enintään viideksi
vuodeksi kerrallaan. Kun ympäristöministeriö tai lääninhallitus on jättänyt
yleiskaavan osaksi tai kokonaan vahvistamatta, se voi määrätä alueelle
toimenpidekiellon enintään viideksi vuodeksi kerrallaan.
Lupa voidaan 2 ja 3 momentissa mainituissa tapauksissa myöntää, jollei
toimenpide tuota huomattavaa haittaa asianomaisen kaavan laatimiselle
tai toteuttamiselle eikä turmele kaupunki- tai maisemakuvaa.
Myönnettäessä lupaa kaivamis- ja louhimistyöhön on soveltuvin osin
lisäksi noudatettava, mitä maa-aineslain (555/1981) 3 §:n 2 momentissa, 5
ja 6 §:ssä, 7 §:n 2 momentissa, 10-13, 13 a, 16 ja 16 a §:ssä, 19 §:n 3
momentissa ja 21 §:ssä sekä maa-ainesasetuksen (91/1982) 5 §:ssä
säädetään. Luvanhaltijan ilmoitusvelvollisuudesta on voimassa, mitä maa-aineslain 23 a §:ssä säädetään.
Kunnanhallituksen päätösvaltaa voidaan johtosäännöllä siirtää
lautakunnalle tai viranhaltijalle.
Rakennuslain 135 §:n mukaan, jos jotakin aluetta on sen sijainnin,
luonnonkauneuden tai erikoisten luonnonsuhteiden tahi historiallisesti tai
taiteellisesti arvokkaiden muistojen, esineiden tai rakennusten takia taikka
muusta niihin verrattavasta syystä erityisesti suojeltava, voidaan kaavassa
antaa tarpeellisia määräyksiä.
Milloin määräystä ei voida antaa sen vuoksi, että se on maanomistajalle
kohtuuton, voi valtioneuvosto antaa kunnalle luvan pakkolunastaa alueen.
Asema- tai rakennuskaavaan voidaan ottaa 2 momentin säännöksen
estämättä rakennussuojelulain (60/85) 2 §:ssä tarkoitetun kohteen
suojelemiseksi tarpeelliset määräykset. Oikeudesta korvaukseen tässä
tapauksessa on voimassa, mitä rakennussuojelulain 11 §:ssä sekä 12 §:n
2 ja 3 momentissa on säädetty. Korvausvelvollinen on kuitenkin kunta.
Kunnalle voidaan myöntää täten maksamiinsa korvauksiin avustusta
valtion varoista tulo- ja menoarvion rajoissa.
Mitä 3 momentissa on säädetty kunnan korvausvelvollisuudesta, ei koske
julkisyhteisöjen omistamia rakennuksia.
Voimassa olevan maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999, myöhemmin
MRL) 211 §:ssä on säädetty seuraavaa: Rakennuslain nojalla voimaan
tullut vahvistettu yleiskaava on voimassa tämän lain mukaisena
oikeusvaikutteisena yleiskaavana ja vahvistamaton yleiskaava
oikeusvaikutuksettomana yleiskaavana.
MRL 215 §:n mukaan ennen tämän lain voimaantuloa määrätyt
rakennuskiellot ja rakennuslain 124 a §:n mukaiset toimenpidekiellot ovat
voimassa tai voidaan saattaa voimaan kiellon voimassaoloajaksi tämän
lain mukaisina rakennuskieltoina tai 128 §:n mukaisena
toimenpiderajoituksena.
Rakennuskiellon ja toimenpiderajoituksen pidentämiselle 38 §:n 2
momentissa ja 53 §:n 2 momentissa säädettyjen enimmäisaikojen laskenta
alkaa tämän lain voimaantulosta. Jos kielto on ennen tämän lain
voimaantuloa ollut voimassa vähintään 10 vuotta, sitä voidaan pidentää
vain yhden kerran.
Poikkeamisesta säädetään maankäyttö- ja rakennuslain 23 luvussa. 171
§:ssä on säädetty poikkeamistoimivallasta ja poikkeamisen edellytyksistä.
Tämän mukaan kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää
poikkeamisen tässä laissa säädetystä tai sen nojalla annetusta
rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä,
määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.
Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:
1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden
käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden
saavuttamista; tai
4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa
merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Edellä 2 momentin 4 kohdassa tarkoitettuna vaikutuksiltaan merkittävänä
rakentamisena ei pidetä tuulivoimalan rakentamista asemakaavassa
teollisuus- tai satama-alueeksi osoitetulle jo rakennetulle alueelle.
Poikkeamista ei voida myöntää maisematyölupaa koskevista säännöksistä
eikä 137 §:ssä säädetyistä rakennusluvan erityisistä edellytyksistä
suunnittelutarvealueella.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä
poikkeamista koskevasta hakemuksesta.
MRL 174 §:ssä on säädetty poikkeamispäätöksestä. Kyseisen pykälän 1 ja
2 momentin mukaan kunnan on perusteltava poikkeamispäätös siten kuin
hallintolaissa (434/2003) säädetään.
Kunta voi poikkeamispäätöksessä määrätä ehtoja poikkeamiselle.
Kunnan on määrättävä poikkeamispäätöksessä aika, jonka kuluessa
poikkeamispäätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava. Määräaika voi
olla enintään kaksi vuotta. Alueellisen poikkeamisen määräaika voi olla
kuitenkin enintään viisi vuotta.
Johtopäätökset
Poikkeamislupa-asiaa käsiteltäessä tulee ottaa huomioon lausunnossa edellä mainitut seikat.
Arvokkaan harjualueen osalta voidaan poikkeamislupahakemuksen mukaiset hakkuut toteuttaa suunnitelman mukaisesti.
Värrätsaari sijaitsee valtakunnallisen rantojensuojeluohjelman alueella, joten hakkuissa tulee jättää rantaan käsittelemätön suojavyöhyke.
Osayleiskaavan am-alue sijaitsee Värrätsaaren korkeimmalla kohdalla, ELY-keskuksen näkemyksen mukaan hakkuut eivät vaaranna alueen
maisemallisia arvoja, joten poikkeuslupa voidaan myöntää. Suunnitellut hakkuut eivät vaaranna myöskään harjualueen luonnonarvoja.
Värrätsaaren ympäristö on Euroopan unionin tiukkaa suojelua edellyttäviin
eliölajeihin kuuluvan ja luonnonsuojelulain nojalla rauhoitetun
saimaannorpan elinaluetta. Lajin lisääntymis- tai levähdyspaikkojen
hävittäminen ja heikentäminen on samaisen lain nojalla kiellettyä.
Saimaannorpan pesäpaikkoja sekä karvanvaihdon aikaisia makuupaikkoja
sijaitsee lähellä suunniteltujen hakkuiden alueita. Mahdollisia hakkuita ei
tule suorittaa lajin pesimäaikana ja karvanvaihtoaikana eli 15.12.-30.6.
välisenä aikana"
Rakennustarkastaja:
Luonnon suojelulaki:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Lain tavoite
Tämän lain tavoitteena on:
1) luonnon monimuotoisuuden turvaaminen;
2) luonnonkauneuden ja maisema-arvojen vaaliminen;
3) ilmastonmuutokseen sopeutumisen edistäminen;
4) luonnonvarojen ja luonnonympäristön kestävän käytön tukeminen;
5) kansalaisten luonnontuntemuksen ja ympäristötietoisuuden lisääminen;
6) luonnontutkimuksen edistäminen.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen tavoitteiden saavuttamiseksi luonnonsuojelussa on tähdättävä maamme luontotyyppien ja luonnonvaraisten eliölajien suotuisan suojelutason saavuttamiseen ja säilyttämiseen.
Hakkuut jäävät arvokkaan harjualueen (ah) sekä arvokkaan maisema-alue (am) rajauksen sisäpuolelle.
Arvokas maisema-alue (am) on kaavamerkinnöissä annettu seuraava suojelumääräys:
Rakennuslain 135 §:n nojalla määrätään, että alueella ovat hakkuut sekä ympäristöä ja maankamaraa muuttavat toimenpiteet kuten kaivaminen, louhiminen ja täyttäminen kiellettyjä, lukuunottamatta rakennusluvan yhteydessä sallittuja toimia.
Alueella on tällä hetkellä menossa Suur-Saimaan osayleiskaavan päivitys, joka on tulossa nähtäville kesällä 2025.
Nyt voimassa olevassa Suur-Saimaa yleiskaavassa on hakkuut kielletty.
Näin ollen arvokkaan maisema-alueen maankäyttö pitäisi tutkia ja ratkaista kaavan laatimisen yhteydessä.
Niin kuin luonnonsuojelulaissa mainitaan:
1 luku, 1 §, 2) luonnonkauneuden ja maisema-arvojen vaaliminen;
Edellä selostetun perusteella haettu poikkeaminen aiheuttaa haittaa tulevalle kaavoitukselle.
Hanke myös vaikeuttaa ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Hakija ei ole hakemuksessa esittänyt poikkeamiseen erityistä syytä.
Poikkeamisen myöntäminen edellyttää aina eriryistä syytä (MRL 171 §)
Edelle olevien selvityksien perusteella poikkeusluvalle ei ole riittäviä perusteita.
Esittelijä Tekninen johtaja Kakko Samuli
Päätösehdotus Tekninen lautakunta hylkää poikkeamispäätös hakemuksen.
Päätös Hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |