RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.taipalsaari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.taipalsaari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 16.12.2024/Pykälä 60
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
- | TA 2025 kirja_02122024 |
Talousarvio 2025 ja -suunnitelma 2026-2027
Kh 18.11.2024 § 168
Valmistelija Tuomas Yliruka, hallintojohtaja
p. 040 637 4246
tuomas.yliruka@taipalsaari.fi
Kuntalain 110 §:n mukaan talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Kunnan hallintosäännön 63 §:n mukaan valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimille sitovat tehtäväkohtaiset toiminnan ja talouden tavoitteet sekä niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Hallintosäännön 64 §:n mukaan kunnanhallitus ja lautakunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmansa.
Talousarvio 2025 ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelma on laadittu tiukkojen reunaehtojen vallitessa. Kuntatalouden seuraavien vuosien näkymät ovat haasteelliset mm. siksi, että talouden yleinen epävarmuus jatkuu. Talousarvio ja suunnitelma on laadittu kunnanhallituksen 9.9.2024 antaman ohjeistuksen ja toimialojen esitysten mukaisesti. Sivistyslautakunta hyväksyi talousarvioesityksen omalta osaltaan 23.10 2024 ja tekninen lautakunta 31.10.2024. Tiliryhmäkohtaisessa budjetointiraamissa henkilöstökulut voivat nousta enintään 3% ja palvelujen ostot 2% vuoden 2024 talousarvioon nähden. Aineet, tarvikkeet ja tavarat on budjetoitu vuoden 2024 tasolle. Budjetin laadinnassa on myös huomioitu kesällä 2024 pidetyistä YT-neuvotteluista saatuja säästöjä.
Talousarviovuoden 2025 suurin muutos on valtakunnallinen TE-uudistus, jossa valtion te-toiminnot toiminnot siirretään valtionosuustehtäväksi kuntien vastuulle. Etelä-Karjalassa on sovittu keskitetystä yksiköstä (työllisyysalue), joka toimii hallinnollisesti osana Lappeenrannan kaupungin organisaatiota. Uudistuksen yksi tavoite oli, että se on kustannusneutraali kunnille niin, että palvelujen tuottamisen ja sakkomaksujen lisäyksen kustannukset katettaisiin kuntien yleisessä valtionosuudessa. Tavoitteena on myös varmistaa entistä paremmat palvelut työttömille työnhakijoille. Uudistuksen yhteydessä kuntien ns. työmarkkinatuen sakkomaksut laajenevat koskemaan myös ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ja peruspäivärahaa.
Taipalsaaren kunnan maksuosuus työllisyysalueelle vuonna 2025 on
551. 000 euroa, 535. 000 euroa vuonna 2026 ja 518.000 euroa vuonna 2027. Sakkomaksuihin on budjetoitu 184 000 euroa edellistä vuotta enemmän. Ko. menot ovat kunnan budjetissa käyttötalouden menoja. TE-uudistuksen VOS-rahoitus kunnalle on 634.000 euroa vuonna 2025. Rahoitus on budjetoitu tuloslaskelman valtionosuuksiin. Rahoitusvaje TE-uudistuksen osalta on -101 000 euroa.
Taloussuunnitelmavuosien investointien rahoitus tulee vaatimaan tarkkaa taloudenpitoa. Ja vuosien 2026-2027 korkean investointitason takia on varauduttava pitkäaikaisen lainoituksen lisäämiseen investointien rahoittamiseksi.
Talousarvion tuloslaskelmaosio näyttää vuodelle 2025 tilikauden tulokseksi -64.517 euroa. Tilinpäätössiirtojen jälkeen ylijäämä on 28.217 euroa.
Esittelijä Vs. kunnanjohtaja Tuomas Yliruka
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää valtuustolle liitteenä olevan vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelman hyväksymistä.
Päätös Heikki Niiva poistui kokouksesta klo 17:57.
Kirjataan pöytäkirjaan muutettu päätösesitys: Kunnanhallitus palauttaa talousarvion valmisteltavaksi.
Hyväksyttiin muutettu päätösesitys.
Kh 09.12.2024 § 176
Valmistelija Tuomas Yliruka, hallintojohtaja
p. 040 637 4246
tuomas.yliruka@taipalsaari.fi
Kuntalain 110 §:n mukaan talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Kunnan hallintosäännön 63 §:n mukaan valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimille sitovat tehtäväkohtaiset toiminnan ja talouden tavoitteet sekä niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Hallintosäännön 64 §:n mukaan kunnanhallitus ja lautakunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmansa.
Talousarvio 2025 ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelma on laadittu tiukkojen reunaehtojen vallitessa. Kuntatalouden seuraavien vuosien näkymät ovat haasteelliset mm. siksi, että talouden yleinen epävarmuus jatkuu. Talousarvio ja suunnitelma on laadittu kunnanhallituksen 9.9.2024 antaman ohjeistuksen ja toimialojen esitysten mukaisesti. Sivistyslautakunta hyväksyi talousarvioesityksen omalta osaltaan 23.10 2024 ja tekninen lautakunta 31.10.2024. Tiliryhmäkohtaisessa budjetointiraamissa henkilöstökulut voivat nousta enintään 3 % ja palvelujen ostot 2% vuoden 2024 talousarvioon nähden. Aineet, tarvikkeet ja tavarat on budjetoitu vuoden 2024 tasolle. Budjetin laadinnassa on myös huomioitu kesällä 2024 pidetyistä YT-neuvotteluista saatuja säästöjä.
Talousarviovuoden 2025 suurin muutos on valtakunnallinen TE-uudistus, jossa valtion te-toiminnot toiminnot siirretään valtionosuustehtäväksi kuntien vastuulle. Etelä-Karjalassa on sovittu keskitetystä yksiköstä (työllisyysalue), joka toimii hallinnollisesti osana Lappeenrannan kaupungin organisaatiota. Uudistuksen yksi tavoite oli, että se on kustannusneutraali kunnille niin, että palvelujen tuottamisen ja sakkomaksujen lisäyksen kustannukset katettaisiin kuntien yleisessä valtionosuudessa. Tavoitteena on myös varmistaa entistä paremmat palvelut työttömille työnhakijoille. Uudistuksen yhteydessä kuntien ns. työmarkkinatuen sakkomaksut laajenevat koskemaan myös ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ja peruspäivärahaa.
Taipalsaaren kunnan maksuosuus työllisyysalueelle vuonna 2025 on
551. 000 euroa, 535. 000 euroa vuonna 2026 ja 518.000 euroa vuonna 2027. Sakkomaksuihin on budjetoitu 184 000 euroa edellistä vuotta enemmän. Ko. menot ovat kunnan budjetissa käyttötalouden menoja. TE-uudistuksen VOS-rahoitus kunnalle on 643.000 euroa vuonna 2025. Rahoitus on budjetoitu tuloslaskelman valtionosuuksiin. Rahoitusvaje TE-uudistuksen osalta on -92 000 euroa.
Taloussuunnitelmavuosien investointien rahoitus tulee vaatimaan tarkkaa taloudenpitoa. Ja vuosien 2026-2027 korkean investointitason takia on varauduttava pitkäaikaisen lainoituksen lisäämiseen investointien rahoittamiseksi.
Talousarvion tuloslaskelmaosio näyttää vuodelle 2025 tilikauden tulokseksi -64.517 euroa. Tilinpäätössiirtojen jälkeen ylijäämä on 28.217 euroa.
Talousarvioon korjatut/lisätyt asiat
- lisätty Valtiovarainministeriön ennustelukuja sivulle 4
- korjattu vaalit- tehtäväalue ja tuloslaskelma suunnitelmavuoden 2026 osalta, sivut 20- 22
- muutettu ensimmäisen kappaleen viimeinen lause sivulla 28
- lisätty tavoitteet Sivlan hallinnon osalta sivu 30
- korjattu lausetta Rakennusvalvonta- ja lupapalvelut- tehtäväalueen ensimmäisessä kappaleessa sivulla 43
- korjattu rahoituslaskelmaa excell- kaavan osalta, joka vaikutti parantavasti suunnitelmavuosien laskelmaan sivulla 50
- yhtiöiden tulosarviotaulukot korjattu oikein päin sivut 56-57
Esittelijä Kunnanjohtaja Kuuramaa Kari
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää valtuustolle liitteenä olevan vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelman hyväksymistä.
Päätös Hyväksyttiin.
Kv 16.12.2024 § 60
75/02.02.00/2024
Päätösehdotus Kunnanvaltuusto hyväksyy vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026 - 2027 taloussuunnitelman.
Päätös Merkitään pöytäkirjaan, että Jarmo Turunen poistui kokouksesta klo 18:45 ja Turo Haapamäki klo 18:57.
Hyväksyttiin talousarvio 2025 ja -suunnitelma 2026 - 2027 esityksen mukaisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |